Hej!
Blir snart riktigt gråhårig. Köpte en Piaggio. Förra ägaren hade bensintank i packboxen, pga läckte från tanken.
Läckan var i anslutningen för vacumpumpen. Lagade detta, provade. Kom ingen bensin in till förgasaren. Köpte ny vacumpump, samma sak, ingen bensin. När jag suger i lufslangen kommer det ner bensin i förgasaren.
Har kollat slangen från bensintank, ok inget vacum i tanken. Lagt hela förgasaren i bensinbad, gjort rent alla munstycken i förgasaren flera gånger, samma sak. Suger inte bensin. Ser inte att det kan va tjuvluft.
Vad fasen får den inte bensin?
Någon kunning? tycker jag provat allt, men missar något. Tacksam för idér
Hej! Är ej "jättekunnig" men känner ev igen problemet. En sak att prova är att avlägsna flotörens nålventil & istället bromsa bensinflödet till förgasaren med tex minitving (akvarieslangtving) eller liknande på bensinslangen, så det bara sipprar in lagom med bensin till förgasaren. Montera åter flotörhuset men alltså utan nålen. Prova att starta nu då. Med lagom inställd "klämma" på slangen bör det komma in bränsle till motorn. & då kan den förhoppningsvis starta.
Flotörnålen kan nämligen hamna för högt upp mot inloppet till flotörhuset & totalblokera & då släpps inte en droppe soppa in. Vissa flotörnålar är 2-delade med en gummitopp igängad i undre mässingsdel. Skruva ur övre gummidelen & blås rent gängade hålet. Skruva försiktigt åter gummitoppen helt ned på plats, & återmontera alltihopa. Om flotörnålen ej är 2-delad enligt ovan beskrivet, så kan det vara ide' att "se över" infästningen av nålen till flotören. Det kan ha blivit så glappt att nålen ej följer (på rätt sätt) med ner när flotören sjunker, & då kan nålspetsen också fastna i "stängt" läge. Man kan lämpligen ta till båda ovan nämnda knep samtidigt också. Dvs (om möjligt) justera nåltopp samt lägga in något mellanlägg ("skimsa") vid fästet, nål "till" flotör. En tillklippt bensintålig urtunn cellofan_aktig plast /skivbit (har jag tex använt, med lyckat resultat.)
Många italienska mopedmotorer har just 2-delad flotörnålstopp (tex vissa Delorto), och gummitoppen kan efter lång tid hamna för högt med helstopp av bränsleflödet in i flotörhuset som följd. Åtgärdas då enligt ovan beskrivning & sedan inga problem med just det "i flera år".
Jobba försiktigt bara då den lilla gummitoppen med nedre gänga är lätt att tappa bort (urliten röd grej).
Själv åker jag Garelli Uno (1997 årsmod, 1,5 hk, klass2, med kick & "nyare" elsysystemet) ((+ Crescent 1279)) & fick för en tid sedan göra just nämnda åtgärder på Garellins Delorto. OBS, att det var första gången det hände sedan 1997.
Mvh /Kn.01