Bild
Nästa artikel
Testi Telstar

Testi Telstar

Artiklar

Telstar hette den första satelliten i allmänhetens tjänst. Avsedd för telefoni, fax- och viss datatrafik. Till storlek var Telstar ungefär som en moped …

Satelliten Telstar var i bruk från 10 juli 1962 till 21 februari 1963 och uppskjutningen sköttes av amerikanska NASA, men den ägdes till största delen av det amerikanska telebolaget AT&T. En kort period för något så kostsamt, ändå tillräcklig länge för att samtiden skulle hinna inspireras. Inom musikbranschen fanns ett nyvaknat intresse för experimentell musik och den brittiska popgruppen The Tornados släppte en svajigt rymdinspirerad instrumentallåt 1962. Ett fotbollslag döpte om sig efter satelliten – och snart tog mopedbranschen intryck. 
Testi Telstar presenterades 1964. En atletiskt smärt och strömlinjeformad moped som väckte förundran. Förundran som rann över i beundran. Mopedernas Telstar tillverkades av Velomotor Testi i Bologna. En tvåhjulig raket, extrem i många bemärkelser. Djärv, snabb och snygg. 
Som kraftkälla användes Minarelli Speciale P4, den ettriga tvåtaktaren på 50 kubik som blivit så populär även bland andra italienska mopedmärken. 
”Testi Telstar gör lätt tillåtna 40 km/h och accelerationen är klart kännbar” intygade italiensk motorpress. Motorn var fyrväxlad, vibrationsfri och bjöd på utmärkt segdragning. Det spektakulära avgassystemet var en av många utstuderade detaljer. Det dubbla utblåset imponerade på stor som liten, en lösning som bara återfanns på tunga motorcyklar. Att motorn blev extremt tystgående var en pinsam bieffekt.

Andra detaljer hämtade från mc-världen var vagg­ram, snabbtanklock och den dubbelverkande frambromsen. Bromstrummans dubbla luftinsläpp var däremot inget annat än rena rama designgimmicken och saknade praktisk funktion. 
Men så fanns några verkligt fiffiga finesser – som höger fotpinne. När fotbromsen aktiverades rörde sig fotpinnen runt sin egen axel för att eliminera friktionen mellan skosulan och fotpinnens gummi. Som hämtat från fullvärdiga GP-maskiner. Samma omtanke fick växelspaken, separat infäst i ramen för bästa fotvinkel. Växellägena var väl valda, varje ny växel i ingrepp gav ny fartökning i steg om 10 km/h och att växla utan koppling var en barnlek. Det var främst två saker som präglade Testi Telstar. Tekniskt raffinemang och sättet som fabrikens designers frigjort sig från mopedvärldens konventionella formspråk. Bilbranschens italienska karosserifirmor var många och välkända. Testi Telstar var en modig återspegling av det som hände inom italiensk bildesign. Formerna och färgsättningen var vågade. Gult eller orange i skarp kontrast mot silverfärgad ram stack ut. Tankens och sidokåpornas linjespel brottades om uppmärksamheten för att sedda ur en annan vinkel kärleksfullt omfamna varandra. Testi Telstar var på många sätt annorlunda. 
Det är också något vagt ”svenskt” över den, just det, 1966 och tog Svenska Cykelfabriken denna extrema skapelse till Sverige. Med andra tankdekaler, två- eller fyrväxlad fläktkyld Sachsmotor på 1 hk och i övrigt ganska oförändrad blev den en Standard Telstar TT. Svenska Cykelfabrikens energiske ägare Jan Beirup broderade ut reklamspråket. ”Oöverträffad i slitstyrka, rena rama mc-ramen, enda mopeden med tre bromsar”, löd en av ramsorna.


Ljuddämparna på svensken var jämntjocka och inte lika alls tuffa som originalets megafoner. Att kalla dem dubbla TT-trattar borde hjälpa tänkte Beirup och reklamklyschorna slutade inte förrän han fått med TT-bromsar hit och TT-styre dit. 
Körställningen var osvensk, snarare typiskt italiensk. Raka armar och böjda ben kändes igen från bilvärlden. Tankens pressade knäslut var ultrasnygga men felplacerade i förhållande till sittställningen, och sitthöjden på den meterlånga galonsadeln ganska hög. Styret var minimalt, endast 51 cm, ja hela maskinen var slimmat smal. Räckte inte det för att hålla motvinden borta fanns en heltäckande glasfiberkåpa att köpa till för en tredjedel av vad hela mopeden kostade. Toppfart handlar som alltid om pengar och man undrar: var det verkligen någon som någonsin som köpte en helkapslad Standard Telstar TT.
Originalet Testi Telstar var en kvalitetsmaskin vilket också påtalades i hemlandet. Däck från Pirelli. Fjädring från SEBAC. Koppling från Carter. Tank från Tebaldi och Bosch tändsystem. Listan kunde göras lång. 
Men modet i mopedbranschen växlar och gör det snabbt. Testi Telstar, och Standard Telstar för den delen, dansade några somrar tills de glömdes bort av den breda publiken. Framsynta kännare här hemma har dammsugit upp beståndet och en och annan Testi har på ålderns höst sett sig Sachs-konverterade till Standard i jakten för att tillfredsställa svenska nostalgikrav.

Den glimrande moppen på bilderna är en italienimport på senare år och den ägs av Bert-Ove Andersson i Hjo. Bert-Ove har spunnit loss hårt på italienska sportmaskiner och vi visade hans magiska samling i Moped 1/2014 inklusive denna Telstar.  Men här är den igen – läcker till max efter en omfattande renovering. Efter flera års letande hittade Bert-Ove två stycken hos två bröder i Lombardiet. Kompletta men bedagade för 1 800 euro styck.  
Mopeden Telstar har i likhet med satelliten fått något av ett evigt liv, vilken kanske inte kan sägas om dansorkester Telstar (trots en brottarhit med ”Håll till höger Svensson” i samband med högertrafikomläggningen 1967). Åtskilliga Telstar-satelliter har skickats upp allt sedan den första 77 kg tunga experimentklumpen brann upp i atmosfären. Att idag göra en omloppsbana runt byn på en sällsynt Testi Telstar är samma sak som att tillhöra de ­verkliga stjärnorna. 

Text: Stefan Wulff  Foto: Claes Johansson
 
Taggar: Artiklar
Testi Telstar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.