
Stå på eget hjul
Cyclemaster kom lite varstans ifrån. Holland, England eller Tyskland kunde det stå på kåpan. En skiftnyckel räckte för att gå från cyklist till mopedist.
Placeringen i bakhjulet gav låg tyngdpunkt utan någon balanshämmande gyroeffekt. Fälgen, 26 tum och 28 tum, ingick i motorpaketet och kopplingshandtag och pinngas var de enda reglagen. Endast smärre förändringar skedde genom åren. Som när bromstrumma infördes eller ljusspole.
I juni 1950 startade Cyclemaster Ltd tillverkning i England. Efterfrågan var mycket god men när konjunkturen slutligen vände uppåt sjönk den drastiskt. 1958 begärdes förtaget i frivillig likvidation. Tillverkningen kom att fortsätta under två kortare försök men 1961 var festen definitivt över.
Holländsk Cyclemaster, så kallades den första. Den var svart och hade CM-logotyp och böjda linjer. Cylindervolym: 26 cm3. 1951 års modell fick navbroms och loggan följdes av ”Made in England”. Raka linjer.1952 ökades cylindervolymen till 32 cm3. Nu med röda linjer på tank och förgasarkåpa i kontrast mot silverfärgad motor. I Tyskland gjorde mopedtillverkaren Rabeneick en inhemsk version från och med 1952 med sin egen logotyp åtföljd av ”Made in Germany”. Tyska motorer var på 32 cm3 och Rabeneick tillverkade även ”lösa” motorer att montera i mopedramar.