Bild
Nästa artikel
Franska dimensioner

Franska dimensioner

Kraftkällan

Små dimensioner och enorma volymer är det som kännetecknar denna motor. Ta ett svänghjul, en remskiva och en cylinder därtill. Mer behövdes inte för att Motobécane Mobylette skulle säljas i totalt 14 miljoner exemplar fram till 1997.

Längtan efter ett billigt fordon fanns över hela Europa. Kriget var slut och åter ägde människorna friheten att förflytta sig vart de ville. 1952 kom Mobylette till Sverige. Svart och hiskelig med sina köttkrokar till reglage i styrändarna, AB Belgimex var importör. Motorn hade just förädlats med helautomatisk centrifugalkoppling för att ytterligare underlätta användandet. Sin karaktäristiska drivning med kilrem till kedja och vidare till bakhjulet behölls tiden ut, liksom ännu en kedja för cykeltramporna. 

Flera tusen Mobylette importerades under 1950-talet men det var ingenting jämfört med hur många som tillverkades. 1958 spottade fabriken ur sig en ny moped var 30:e sekund. Redan då hade två miljoner sålts – siffror svenska tillverkare aldrig ens kunde drömma om. Motobécane var världens största producent av mopeder. Sju år i följd. ”Den tänkande mopeden”, sa reklamen. Mobylette såldes främst genom att lova ett enkelt handhavande. Ägarens medverkan begränsades till att starta, gasa, styra och slutligen bromsa. 

Det var först på hemvägen som köparen för första gången lade märke till den fullständigt kraftlösa motorn. Genom den nyframtagna helautomatiska dubbla ”Dimoby”-kopplingen hoppades man att problemet skulle vara löst till 1957. Men liksom inom den franska bilvärlden var det inget fel på själva idén utan mer på materialvalet och utförandet. Också den förbättrade versionen var orkeslös i svenskt strypt utförande. På andra marknader gick de bättre. Motobécane startades 1922 av fransmännen Benoit och Bardin och företagets första produkt var en liten bil. Men redan innan produktionen av bilen tog fart fick de båda kompanjonerna tänka om – prototypen brann upp under provkörningen. 1923 var nästa produkt klar. Med påhängsmotorer från Parisbaserade SICAM startades tillverkning av förstärkta och motoriserade damcyklar. Nu kom framgången och snart tog Motobécane fram egna och ganska avancerade motorer. Den största skulle bli en rak fyra på 750 kubik. Efter kriget dominerade mopedmotorerna och de såg i princip oförändrade ut genom åren även om själva mopederna blev kantigare. 


Några enstaka stålkulor reglerar den steglösa växeln, inget mer. Egentligen sker växlingsförfarandet i tre steg och fungerar bra så länge transmissionsremmen inte blivit blanksliten. Om detta ändå har hänt så ökar inte farten vid gaspådrag, bara motorns varvtal. Det är alltså som att slira på lamellerna. Bristande kvalitet har sparat många Mobylette-till eftervärlden. Det låter motsägelsefullt men förklaras av att de snart gick sönder. Om de inte i vrede kastades direkt gömdes de längst in i källaren. På Youtube kan du hitta klipp med verkligt snabba Mobyletter. Då menar vi ruggigt toksnabba, helt utan svensk strypning, framförda av dödsföraktande förare. Titta även efter de två- och trecylindriga hembyggena. 
Enkelt – inte simpelt

Topplockets stabila motorfästen, pysventil vänd framåt och Gurtnerförgasare är alla udda inslag. I Frankrike, med 3,5 hk, var 85 km/h inte en omöjlighet. Inkörning krävde 10 procent oljeinblandning, sedan 8 procent alltså 1:12! Efter 200 mil var det dags för sotning. Start kräver cykling från föraren, 6 km/h och sedan griper kopplingen in och motorn startar. Vid stopptecken släpp ner motorn på tomgång. Trampa sedan igång igen och möt sakta med gasen annars uppstår ett kraftigt ryck. Senare motorer blev pendelupphängda vilket minskade obehaget.

Taggar: Motorer, Mobylette
Franska dimensioner

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.