Bild
Nästa artikel

Vem blir Årets Kustomizer?

Slutspurt

Vem blir Årets Kustomizer 2019? Nedräkningen till Elmia i påsk har börjat och det är mycket kvar att göra i de västgötska garagen. Kommer de att bli klara i tid?




Alfred Wäpling, Falköping: Old school board tracker!
 


Det är fyra kandidater till titeln Årets Kustomizer 2019, Mopeds omtalade byggtävling som kan sammanfattas i tre korta utrop: Kom på något mopedlikt och kul. Få en motor. Bygg!


Vi är på Jutagården utanför Falköping. Här bor Alfred Wäpling som har det lite snärjigt att komma ifrån skolan när vi stämmer träff. Den teoretiska delen på Volvo­gymnasiet i Skövde är avklarad, återstår praktik och jobb på Volvo. Nästa delmål är maskiningenjörsutbildning på Chalmers, precis som storebror Herman.


– Vi tittar på Saabarna först. Och snickeriet, säger Alfred och guidar runt på gården där en mindre bataljon av Saab 92 döljer sig i olika vagnslider, var och en med ett erbjudande om att odla en världsartist i rostlagning. Det är svårt att föreställa en mer inspirerande plats att växa upp på. Alla utrymmen som behövs finns här och händighet är familjens DNA, om det så handlar om en Volvo Amazon elbil (med ett brontobatteripack på en släpvagn) – eller en boardtracker! 



Den är extra lång. Superbt utförd med svets och högklassig maskinbearbetning. Stål och mässing i skön förening – och en hel del som återstår att tillverka. Skrämmande mycket faktiskt. 
– Måste tillverka en tank. Och en sadel, den blir nog i trä. Som tur är hittar man mycket på gården, säger Alfred och radar upp en Ferguson bensinkran, tanklock från en Jawa, fjädring från pappas gamla BSA … allt funnet inom en radie av 50 meter, i bodar och prång.



– Man kanske skulle ta och beställa lite bredare däck till 28-tummarna. Det blev lite smalt. Det borde jag hinna … 







-------------------------------------------------------------------------------------------




Adam Nestor & Richard Andréhn, Borgstena:
Teamwork och navstyrning!




I en gammal mack i Borgstena är det påtagligt lugnt. Det borde vara panik. Här står ett av tävlingsbidragen parkerat – en intrikat väv av rör med inslag av förstklassig svets och maskinbearbetning, handknackeri, absolut … men så makalöst mycket jobb kvar att göra! Kan man tycka. 


– Vi har kört varje tisdagskväll efter jobbet och några få helger, säger Richard Andréhn. 
– Vi började med att krita upp ramens form på golvet. När vi bestämt oss ändrade vi oss flera gånger. Vi ville göra vår moped ännu mer extrem, annars kan det kvitta, säger Adam Nestor. 


Exakt hur skapelsen ska tituleras är ingen enkel sak. Yttergalaktisk board tracker?

Klart är att navstyrningen med den mittmonterade stötdämparen är det centrala inslaget i bygget. 


I vanliga fall är det två ensamvargar som båda har lätt för att gå ”all in” när det kommer till detaljarbete. Som ett team har man sporrat varandra och kanske bromsat lite. Allt för att grundidén ska lysa desto klarare.
– På sätt och vis är det svårare att bygga en moped. Motorn är så otroligt liten och alla linjer och detaljer måste sitta perfekt, säger Adam.


Han vet. Hans mc-byggen har genom åren väckt uppmärksamhet över hela världen. Efter att ha haft egen verkstad och byggt hojar på beställning, är han numera medarbetare på Verktygsboden, där också Richard arbetar. Den gamla macken är företagets centrum för kurser i svets och plåtbearbetning, ett kreativt nav genomsyrat av flödande dagsljus, underbara maskiner och en känsla av att allt är möjligt.


Frågan är bara om det finns tillräckligt många tisdagar kvar fram till påsk?




-------------------------------------------------------------------------------------------





Jerker Sandberg, Timmele: Droppformad racer!

Jerker Sandbergdriver firman Metallbaren i Timmele. Han kom igång sent med sitt tävlingsbidrag.


– Jag började i februari, säger Jerker utan att låta det minsta uppjagad. Efter att ha skickat in en lika enkel som raffinerad skiss blev Jerker en av fyra finalister och han fick sin Sandelco-motor i september förra året. 

– Jag gillar att jobba in i kaklet, säger han när vi kliver in i verkstaden. Synen som möter oss är … rå. Jerker bygger en droppformad trehjuling med kaross av epoxi. Något som skulle kräva en helt egen klassning på Bonneville Salt Flats, där den på något vis ändå hör hemma. Det är en hel del Saab 92 i siluetten, med dolda hjul under karossen och en ganska krampartad körställning bakom minimala rutor, får man förmoda. Jerker är ju inte riktgt där än. 


– Har aldrig jobbat med epoxi förut, så jag provar mig fram. Leker skulle man nog kunna säga. Började med en massa frigolit som jag hittade i skogen. Själva siluetten ritade jag upp på en masonitskiva. Efter att ha limmat ihop frigolitskivorna har jag skurit och spacklat fram formen, säger Jerker.

När det yttre skalet av tunn epoxi härdat skrapas frigoliten bort från insidan. Troligen måste några strategiska förstärkningar plastas in i efterhand.
– Inte så lätt som jag trodde. Och den blir nog liksidig på ett ungefär, säger han med ett skratt.


Resterna av en fyrhjuling ligger i en oredig hög på en lastpall. Det som ska bli farkostens benstomme.
– Bra att utgå ifrån. Jag har tänkt en del på hur det ska konstrueras, det löser sig. 
Jerkers meritlista är tung i sammanhanget. Han vann Årets Kustomizer premiäråret 2016, vilket kanske ger ett särskilt lugn. För en ovan betraktare känns det oöverstigligt med återstående moment som: chassi, rutor, motor, drivning, lack, detaljer …


– Kommer nog att göra karossen som en Funny Car, med gångjärn i bakkant. Tror jag.








-------------------------------------------------------------------------------------------



John Diamant Jenssen, Bollebygd: Drifting på tre hjul!

Med ett visst stresspåslag orsakat av deltagarnas overkliga lugn inför uppgiften, ställs siktet mot Bollebygd och tävlingens yngste deltagare. Hög motivation och bra lärare är receptet för John Diamant Jenseni årskurs 8. Han går sin egen väg i Årets Kustomizer. En trehjuling avsedd för drifting, så ser Johns idé ut. 


Dessvärre måste vårt sista besök ställas in på kort varsel, men Johns klassföreståndare Henrik Ahlgren skickar bilder på de senaste framgångarna … ännu mer rör, svets och gokartdelar – och orange och mattsvart färg! Det är mer än vad man kan säga om konkurrenterna som alla har långt kvar till lack. 



En stackars flickcykel har gått åt i processen och två feta gokarthjul är andra bärande designelement. Inget snack om att John har kul i plugget – och precis som de andra deltagarna i Årets Kustomizer verkar han helt obekymrad över att en stenhård deadline snart är här. 



Men det är väl precis som det ska vara! 







 
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.